Успіх

Секрети успішного мозкового штурму

Наші трекери у акселераторі ФРИИ вчать стартапи тестувати гіпотези. Так можна швидше розвинути свій бізнес. Але проблема з гіпотезами в тому, що спочатку їх потрібно придумати. Яку нову функцію зробити в продукті, як додатково знайти клієнтів, як просувати продукт? Рішення для цього давно придумано – мозковий штурм. Ми зібрали кілька правил продуктивного мозкового штурму і вирішили пояснити, чим мозкова облога краще мозкового штурму і потрібен алкоголь для успішного придумування ідей.

Дональд Ріс у своїй «Не роби це. Тайм-менеджмент для творчих людей» наводить два правила успішного мозкового штурму. Перше – придумуйте як можна більше ідей. Друге – не буває поганих ідей. Але насправді ці правила просто так не працюють. Це визнає і сам автор. По-перше, на зустрічах найбільше ідей виходить від самих гучних, а тихі співробітники просто відмовчуються, хоча у них можуть бути відмінні ідеї. По-друге, на таких зустрічах все одно не висловлюються самі божевільні ідеї, незважаючи на правило, що поганих ідей не буває. Люди іноді просто боятися здатися дурними.

У своїй книзі Дональд Ріс наводить результати дослідження Єльського університету. Воно досить старе, було проведено в 1958 році, але психологія людей з тих пір майже не змінилася. Дослідники розділили студентів на дві групи. У першій групі піддослідні проводили класичний мозковий штурм, а в другій – придумували ідеї поодинці. Виявилося, що першою було багато ідей, але вони були пересічні. А у другій були набагато більш інноваційні ідеї.

Є ще одна проблема з мозковими штурмами. Ви можете зібрати всіх співробітників на зустріч, накидати купу ідей, але вони не будуть працювати. Ідею ще треба обміркувати якийсь час, тому що при подальшому розгляді виникають додаткові нюанси. Але можна уникнути цієї проблеми, якщо використовувати мозкову облогу, а не мозковий штурм.

Принцип полягає в тому, що мозковий штурм проводиться в кілька етапів. На першій зустрічі потрібно описати проект і завдання. Потім всі розходяться і придумують свої ідеї. Висока ймовірність, що відмінна ідея прийде людині на ранковій пробіжці або в черзі в магазині. На другій зустрічі можна обговорити конкретні ідеї, вибрати цікаві і продовжити з цієї точки. Такі зустрічі можна повторювати кілька разів.

Існує і метод brainswarming, коли для обговорення ідей учасникам команди навіть не потрібно розмовляти один з одним. Цей метод добре описаний в Harvard Business Review:

БОНУС! Команда дослідників з Університету Міссісіпі під керівництвом професора Ендрю Яроша провела експеримент. Вони зібрали 20 чоловіків і напували їх горілкою з журавлинним соком до тих пір, поки рівень алкоголю в крові не доходив до «офіційного» рівня сп’яніння. Потім їм запропонували вирішувати завдання на словесні асоціації. Експеримент показав, що кількість правильних відповідей в учасників експерименту, які вживали алкоголь, виявилося вище, ніж у тверезих учасників. Докладно про експеримент Ярош розповідає в Harvard Business Review. Але хочемо попередити, що ми не закликаємо вживати алкоголь!