Мозковий штурм
“Придумайте що-небудь”, – каже директор, головний маркетолог, керівник відділу. “Окей”, – відповідає менеджер, піарник, копірайтер. Думають, гуглять, підглядають.
Згідно з «Вордстатом», у місяць люди 3013 раз шукають пофразам, у яких є слова «придумати ідею». З них 64 особи хочуть «придумати геніальну ідею», але джерело таких інсайтів вихголовах, аневпошуковику. І один з найкращих способів знайти їх там – мозковий штурм. Ця стаття буде корисна всім, хто хоче генерувати відмінні ідеї своєму робочому колективі і застосовувати їх у роботі.
Що таке мозковий штурм і кому він потрібен
Мозковий штурм – це техніка генерації ідей, що заохочує творчість, пошук сміливих варіантів та їх комбінування. Підхід допомагає вигадувати нові продукти, відбудовуватися від конкурентів, проводити яскраві маркетингові кампанії.
Термін «брейнстормінг» ввів оберт Алекс Осборн, співзасновник американського рекламного агентства BBDO. Ще 1930-ті роки рекламник використав цей інструмент, говорячи: «Логіка і математика підтверджують, що чим більше ідей породжує людина, тим більше шансів, що серед них будуть добрі. Причому найкращі ідеї приходять в голову незразу».
Генерація ідей – один із етапів теорії рішення винахідницьких завдань (ТРУЗ) і дизайн-мислення. У цих інструментів багато спільного збрейнстормінгом, хоча останній не зможе допомогти вирішити складну винахідницьку задачу. Техніку мозкового штурму можуть застосовувати компанії, незалежно від їх розміру та сфери діяльності: заробляти більше, підвищувати лояльність і відрізнятися потрібно всім.
Принципове застереження: геніальні ідеї не допоможуть компаніям, в основних бізнес-процесах яких є прогалини. Креативом незамінити порядність і пунктуальність, незбільшити штат і виробничі потужності. Яскрава реклама може привернути увагу навіть донепотрібного продукту, алене утримає його надовго іне схиляє людей докупівлі.
Етапі мозкового штурму
Так, їх кілька. Брейнстормінг не обмежується накиданням ідей – це лише один із етапів повноцінного мозкового штурму. Без структури, цілей імодерації обговорення затихне або скотиться в каламбур. Як штурмувати мозок ефективно?
1. Зберіть команду. Оптимальна кількість учасників – 5-8 осіб. Серед них повинен бути модератор-фасилітатор, який стане спрямовувати потоки думок у потрібне русло, включати в обговорення всіх, гасити конфлікти.
Набирайте учасників робочої групи виходячи із теми обговорення і завдань, які потрібно вирішити. Це необов’язково повинні бути люди з одного відділу компанії. Наприклад, служба таксі, яка хоче закріпити позиції на ринку, для брейнстормінгу може зібрати разом кращого водія, «заслуженого» клієнта, оператора колл-центру, інтернет-маркетолога, піарника і дизайнера. Важливо, що ці люди дивляться на обговорюваний питання зразних точок зору – часто з’являються свіжі рішення на стиках кількох областей.
2. Чітко позначте цілі. Наприклад, у випадку зі службою таксі цілі можуть бути такі: залучити молодь/корпоративних клієнтів, розробити систему лояльності. Абстрактне завдання «придумати щось корисне» збере порожні рішення.
Упевніться, що всі члени групи розуміють, нащо вони тут і в якому напрямку потрібно думати. Поясніть, що це простий робочий процес, від кожного співробітника не чекають дюжину фантастичних ідей, які змінюватимуть людство. По суті, потрібні неочевидні рацпропозиції. Ефект від їх впровадження може бути непрямим, невираженим у прибутку і економії тут і зараз.
3. Поспілкуйтеся з цільовою аудиторією (ЦА) та/або запросіть її намозковий штурм. Цей момент часто упускають із виду на сесіях брейнстормінгу, хоча він незамінний, якщо вигенеруєте ідеї навколо продуктової лінійки, стимулювання збуту тощо. Інакше можна вигадати масу блискучих ідей, незатребуваних аудиторією.
4. Розігрійтеся. Спочатку обговорення фасилітатор повинен «розім’яти» аудиторію. Неігноруйте цей етап навіть у дружньому, спрацьованому колективі, тим більше серед малознайомих людей. Відмінно підходить гра вассоціації, інтелектуальні вікторини та ребуси. Назвіть будь-які три слова і знайдіть кілька можливих зв’язків між ними. Запишіть п’ять термінів і поясніть, чому кожен з них може бути зайвим, знаходячи спільну ознаку для інших.
5. Генеруйте ідеї. Будь-які: сміливі, очевидні, маячні. Головне правило – неправильних варіантів немає, гарні всі. Навіть відверто слабкі істранні ідеї не можна критикувати, суперечки та сміхи різко знижують градус творчості та розкутості.
Конспектуйте всі думки на дошці (письменно або малюнками), потім виберете кілька з них. Вчасно пауз модератор може озвучувати свої варіанти, повторювати кілька останніх пунктів, задавати навідні запитання. Водній групі з «великими босами» підлеглі можуть соромитися, боятися критики начальства. Заохочуйте їх, дякуйте боязких людей за їх версії.
Спробуйте рольове обговорення, коли кожен член групи приміряє на себе амплуа одного з представників ЦА. Наприклад, туристична агенція розробляє новий формат подорожей. Ролі можуть бути такими: батько срібняком, звичайний
місцевий житель, гід галасом родич туриста, примхливий турист, серійний мандрівник з великим досвідом іпр.
Коли настав час сказати «гаразд, ідеї закінчилися»? Не здайтеся на першій же довгій паузі. Спочатку завжди звучать найпростіші версії, поступово їх замінюють неочевидні варіанти. Це справедливо для тих, хто розбирається в тому, у кого є хороша база в цій галузі. Психолог Дайана Халперн говорить: «Коликомусь в голову приходити нова ідея, значить, він вдало пройшов шлях по своїй мережі знань від одного місця до іншого – нова ідея являє собою з’єднання перш нез’єднаних вузлів. <. . . > Щоб створити нову ідею, потрібна саме густо переплетена мережа знань, мізерні знання принесуть мізерні думки».
Етап генерації ідей може розтягуватися на кілька днів. Хай учасники фіксують всі приходять їм на думку. Це зручно робити хмарі, наприклад у документі спільним доступом на диску.
Брейнсторміть можна і одному, якщо вифрілансер, ремісник чи іпешник, працює сам на себе.
6. Оцініть та відберіть ідеї. Деякі техніки припускають, що це робитиме інша група людей. У цьому є плюс (неупереджена оцінка без думки «це класна ідея, тому що моя») і мінус («нерозігрітим» темою людям може бути важко зрозуміти ідеї та побачити їх потенціал). Все одно список потрібно просіяти через об’єктивні критерії, це непривід для образ.
Викреслюйте пункти, які не підходять під актуальні для вас:
бюджет,
годину реалізації,
людські ресурси,
ступінь ризику,
рівень етичності,
потенційну віддачу,
будь-які інші важливі критерії.
Інші ідеї можна проголосувати: хай кожен відкрито або анонімно вибере 3–5варіантів. Якщо годину терпіти, до цього етапу можна повернутися через пару днів. Задоволені підсумками? Зачепило! Слабенько? Штурмуйте тему іншою групою.
Як придумати відмінну ідею?